tirsdag 21. mai 2013

Håndvask og badeskap monteres

Så ble det endelig tid til å montering av "badeavdelingen" i vogna...

Etter vurderingen av flere typer vasker, kjøpte jeg en rund, blank stålvask, som er senket ned i bordplaten.

Her har jeg brukt samme bordplate som arbeidsbordet, så helheten fortsetter i hele vognas lengde. Det er påsatt laminatsider, og en håndpumpe.

Selve skapet er fra IKEA, og grepet er av samme type som ellers i vogna.

Høyden er tilpasset både halvveggen til venstre, senga til høyre, samt vinduet foran. Og ikke minst min høyde ;-)
Det at skapet "svever" over gulvet, skaper letthet og luft på den begrensede plassen. Jeg er meget tilfreds med løsningen!



Vasken er 29 cm i diamenter, og den minste typen jeg fant. Byggemarkeder har kun større utgaver (og sjelden runde typer som kan nedfelles), så denne er kjøpt i båtbutikk. Senere ser jeg at også Biltema har denne type vask. Vasken er midtstilt begge retninger i bordplata.

For å slippe å legge inn vann permanent, samt å unngå hull i gulvet, bruker jeg bare en 1 liters vannflaske til kaldtvannet som står i skapet under. Avløpet går også bare ned i en litt større bøtte.

Denne vasken er kun ment til ansiktsvask og tannpuss, så det blir ikke mange literne som skal renne verken opp eller ned gjennom slangene.

En typisk håndpumpe til camping- eller båtbruk er av plast, og er ganske høy.
Det syns jeg ikke ville passe inn i vogna mi.
Denne håndpumpen er fra Biltema, kostet under 200 kr, og er størrelsesmessig midt i blinken.
Se bare første bildet igjen.

Bak vaskeskapet har jeg satt opp en plexiglassplate, som skal hindre at vann og annet ødelegger veggen.
Platen er også veldig enkel å vaske av. Kostet 99 kr på Silvan.

2 kommentarer:

  1. Dette fortjener en kommentar! Ser veldig bra ut! Hadde vært gøy å bygge en lignende vogn selv, men det blir jo lettere, og kanskje til og med billigere, og kjøpe en campingvogn når jeg trenger kjøkken og bad også for å kunne bo der på fulltid.

    SvarSlett
  2. Takk for gode ord :-)
    Har du også bruk for kjøkken og bad, og kanskje kunne flytte rundt på vogna en gang imellom, er campingvogn klart å anbefale. Gjerne en skikkelig helårsvogn som f.eks. Kabe eller Polar, med gulvvarme og varmbåren varme.

    SvarSlett