lørdag 20. april 2013

Mørklegningsprosjektet vellykket

Jeg hadde litt utfordringer med å få mørklagt vogna, ikke minst for å hindre innsyn i døgnets mørkere timer. Plissègardinene jeg monterte, er fine i dagtimene, men om kvelden/natta kan man lett se hva som foregår innenfor, når man står ute i mørket.

De siste kveldene har derfor fruen sydd til egne mørklegningsgardiner som kun brukes når det ikke skal være innsyn i vogna. Jeg kjøpte en pakke med to helt mørke gardiner i IKEA, og klippet disse til så de fluktet med yttersidene av vindu- og dørlistene i vogna. En stang øverst, som henges på en krok på hver side av vinduet, gjør at monteringen er enkel, og en stang gjennom gardinet i bunnen, gjør at det henger både rett, og ikke minst får litt tyngde, så det henger helt tett til listene på hver side.
I natt fikk jeg prøvd det for første gang, og det fungerte meget bra!
Som det fremgår av det øverste bildet, er det kun gjennom luftelukene det kommer lys.
Og er du virkelig skarp, ser du gjennom gardinet at øverste glass i døren ikke har plissègardin for seg. Ville se om forskjellen kunne registreres, og det kunne den faktisk.


Om morgenen løftes de tre gardinene av krokene, og rulles sammen i påvente av kvelden.

Fordelene er at jeg da ikke behøver å ha en egen gardin til å henge på veggen hele tiden. Det gjør at veggene virker båre ryddigere og større, fordi plissègardinene henger INNI vindusrammen, og følgelig ikke opptar veggplass.

I tillegg er krokene store nok til at man om morgenen også kan henge nederste stang opp i krokene, hvis man f.eks. ønsker å lufte litt før morgenstellet.

Nå som jeg ser det fungerer, monterer jeg krokene med lengere skruer, og flekker litt på krokene der de er blitt litt skrapete. Feste-delen måtte bøyes ut 90 grader, for å passe til min løsning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar