Fruen stiller opp mens jeg er på arbeide.
I morges la hun akryl på listene jeg monterte i går. Selv om jeg brukte god tid og var nøyaktig, er det ikke alltid gulv, vegger og sokler er 100% rette.
Så en kombinasjon av flere faktorer gjør at hvit akryl er genialt :-)
På forsiden av skapene kommer det skuffer og dører, som dermed flukter ganske nøyaktig med overkant av listen.
Jeg bygger om en gammel dansk skurvogn til en rullende pendlerhybel jeg både kan arbeide og overnatte i, når jeg arbeider i utlandet hverannen uke. Vognen innredes nøyaktig etter mine behov og ønsker, og erstatter campingvognen jeg tidligere bodde i.
torsdag 7. mars 2013
onsdag 6. mars 2013
Lister og atter lister...
Å legge lister er mye pirkejobb, særlig når man er så nøye som meg ;-)
Heldigvis har jeg en gjærsag som gjør snittene retten. Den skulle bare hatt et blad med flere tenner, så den ikke flekker opp treet så lett.
Jeg har også gått over til å kjøpe ferdig malte hvite lister. Selv om det koster ca det dobbelte, sparer det masse arbeidstid, og tross alt er det ikke sååå mange meter i vogna.
Nå blir det imidlertid pause noen dager, da jeg skal på jobb igjen...
Heldigvis har jeg en gjærsag som gjør snittene retten. Den skulle bare hatt et blad med flere tenner, så den ikke flekker opp treet så lett.
Jeg har også gått over til å kjøpe ferdig malte hvite lister. Selv om det koster ca det dobbelte, sparer det masse arbeidstid, og tross alt er det ikke sååå mange meter i vogna.
Nå blir det imidlertid pause noen dager, da jeg skal på jobb igjen...
Garderobe ferdig malt og ovnen flyttet
Garderoben til utejakka mi, lue, skjerf og hansker. Og dessuten støvler under, og innesko på nederste hylle, er ferdig malt og har også fått noen striper akryl.
På venstre side blir det bokhylle. Toppen her skal avsluttes med en bit bordplate som på arbeidsbordet.
Ovnen som har stått under vinduet, og følgelig nå har blitt nærmest innesperret av skapselementer på begge sider, og bordplate på toppen, er flyttet over på motsatt vegg.
Da blir jeg ikke råvarm på bena når jeg sitter ved arbeidsbordet, og varmen blir dessuten mye bedre fordelt i vognen. Og ikke minst blir det enklere å skru på hjulet på toppen, for å regulere varmen, når man ikke behøver å krabbe inn under bordet.
På venstre side blir det bokhylle. Toppen her skal avsluttes med en bit bordplate som på arbeidsbordet.
Ovnen som har stått under vinduet, og følgelig nå har blitt nærmest innesperret av skapselementer på begge sider, og bordplate på toppen, er flyttet over på motsatt vegg.
Da blir jeg ikke råvarm på bena når jeg sitter ved arbeidsbordet, og varmen blir dessuten mye bedre fordelt i vognen. Og ikke minst blir det enklere å skru på hjulet på toppen, for å regulere varmen, når man ikke behøver å krabbe inn under bordet.
tirsdag 5. mars 2013
mandag 4. mars 2013
Bordplate og skaper blir montert
Nå begynner det virkelig å bli gøy!
Søndag kveld ble skap, skuffer, hylle og montert, bordplaten skåret til i riktig mål, og man får virkelig inntrykk av hvordan vognen vil ta seg ut innvendig.
Hyllereolen innerst på bordet skal ha skapsdør, som dog ikke går helt ned på bordet. Det gjør at jeg kan skyve inn småting jeg ikke bruker i fritiden, på de underste 22 cm, mens alt over blir dekket av døren.
Da kommer ikke døren i konflikt med det som evt. ligger på bordet, samt innsiden av døren kan brukes til telefonlister, huskelapper og annet jeg bruker når vognen fungerer som kontor på dagtid. Tror det blir bra!
lørdag 2. mars 2013
Skapsdøra til garderoben montert
Døra til garderobeskapet - eller walk-in-closette, hvis vi skal strekke den litt - er montert.
Skapet mangler nå pussing på sidene, og siste gang med hvitmaling.
På sidene kommer det hjørnelister, etter at tak- og gulvlister er montert.
Egentlig ville jeg ha et sånn rundt dørgrep som bl.a. amerikanerne bruker, men har ikke funnet det foreløpig. Midlertidig løsning ble derfor et hvitt plastgrep, billigste i Bauhaus til 39 kr.
onsdag 27. februar 2013
Hengeplass til yttertøy. Kombinert med bokreol.
Utfordringen med å bygge et skap rett innenfor døren, er at man ikke skal føle at man "går inn i" et høyt, stort møbel umiddelbart når man kommer inn. Det skal ikke være ruvende, ikke for høyt eller for dominerende for hjørnet.
Jeg fikk et råd om å bygge en max 40 x 40 cm, og max 175 cm høy. Da skulle den lettere gli inn i miljøet, uten å virke som et fremmedelement.
Jeg bygger den derfor 40 cm ut fra veggen, lager 30 cm nisje til jakka mi og en hylle inni til lue, hansker og skjerf. På toppen plasseres en løs kurv, i stedet for å gjøre selve skapet enda høyere. Da blir møblet ikke høyere enn 170 cm.
Til venstre kommer det en innskutt bokreol, i ca 115 cm høyde og 30 cm bredde. Denne avsluttes på toppen med en bordplatebit av samme type som arbeidsbordet og den som ligger på halvmuren.
Jeg fikk et råd om å bygge en max 40 x 40 cm, og max 175 cm høy. Da skulle den lettere gli inn i miljøet, uten å virke som et fremmedelement.
Jeg bygger den derfor 40 cm ut fra veggen, lager 30 cm nisje til jakka mi og en hylle inni til lue, hansker og skjerf. På toppen plasseres en løs kurv, i stedet for å gjøre selve skapet enda høyere. Da blir møblet ikke høyere enn 170 cm.
Til venstre kommer det en innskutt bokreol, i ca 115 cm høyde og 30 cm bredde. Denne avsluttes på toppen med en bordplatebit av samme type som arbeidsbordet og den som ligger på halvmuren.
"Halvmuren" er bygget
Nå har også den såkalte halvmuren kommet opp, med ekstra avstivere inni til å skru fast vasken i, på baksiden.
Da fikk jeg også det endelige målet til bordplaten frem, som ble 242,50 cm!
På toppen av halvmuren skal det også ligge en bit av samme bordplate som på arbeidsbordet, og den skal stikke 1 cm ut over alle tre sidene.
Det blir en fin avslutning på "arbeidsdelen", og samtidig en markering av "privatdelen" bak.
Garderobeskapets tre vegger er også på plass. Kun døren mangler å bli montert, mot vinduet til venstre.
Da fikk jeg også det endelige målet til bordplaten frem, som ble 242,50 cm!
På toppen av halvmuren skal det også ligge en bit av samme bordplate som på arbeidsbordet, og den skal stikke 1 cm ut over alle tre sidene.
Det blir en fin avslutning på "arbeidsdelen", og samtidig en markering av "privatdelen" bak.
Garderobeskapets tre vegger er også på plass. Kun døren mangler å bli montert, mot vinduet til venstre.
mandag 25. februar 2013
Test av vinylgulvet
Fra leiligheten på Suensonsvej vi bodde i tidligere, hadde vi en rull med eikelignende vinyl liggende, som var tiltenkt hybelvognen.
Rullen har liggi på lageret i snart ett år, og har egentlig ikke vært prøvd rullet ut i denne vogna i det hele tatt. Det var egentlig på tide, fordi jeg visste at bredden var akkurat for snau, og måtte trikses til litt...
Nå har vi rullet ut belegget, klippet den litt til, og venter på at gulvleggeren skal montere den så snart garderoben og halvveggen er ferdige. Plutselig så det enda mer ferdig ut i vogna :-)
Rullen har liggi på lageret i snart ett år, og har egentlig ikke vært prøvd rullet ut i denne vogna i det hele tatt. Det var egentlig på tide, fordi jeg visste at bredden var akkurat for snau, og måtte trikses til litt...
Nå har vi rullet ut belegget, klippet den litt til, og venter på at gulvleggeren skal montere den så snart garderoben og halvveggen er ferdige. Plutselig så det enda mer ferdig ut i vogna :-)
lørdag 23. februar 2013
Vogna ferdig malt utvendig - og tilbake i Fr.havn
Så ble endelig vogna ferdig malt sort og hvit utvendig, tørt og akkurat varmt nok i en hall i Aalbæk, 20 km fra Fr.havn.
I dag hentet vi den igjen, og kjørte småveiene tilbake til Fr.havn hvor den skal innredes ferdig før Norges"premieren".
Nydelig vårvær var det, og man får sett mye fin natur når transporten skal foregå i max 30 km/t.
I dag hentet vi den igjen, og kjørte småveiene tilbake til Fr.havn hvor den skal innredes ferdig før Norges"premieren".
Nydelig vårvær var det, og man får sett mye fin natur når transporten skal foregå i max 30 km/t.
Personlig syns jeg det sorte og hvite står utrolig elegant til hverandre, og
blankheten i malingen gjør at den ser mye nyere og friskere ut.
blankheten i malingen gjør at den ser mye nyere og friskere ut.
Detaljer: Stålskiltet på døra nesten som nytt
Jeg er en detaljenens mann, noe som både er bra og dårlig. Jeg kan nemlig henge meg FOR mye opp i detaljer noen ganger...
Men stålskiltet på døra er noe jeg vil se hver eneste dag, og var spent på HVOR blank og pen den kunne bli etter en skikkelig omgang. Tidligere var noen av boltene rustne, det hadde rent litt nedover platen, det var en god del merker fra nøkkelvedhenget, og litt av den gamle blåmalingen.
Boltene, skivene og skruene på innsiden er byttet, og fruen har gitt skiltet en real behandling med en gammel tube Autosol.
Resultatet ble meget bra!
Men stålskiltet på døra er noe jeg vil se hver eneste dag, og var spent på HVOR blank og pen den kunne bli etter en skikkelig omgang. Tidligere var noen av boltene rustne, det hadde rent litt nedover platen, det var en god del merker fra nøkkelvedhenget, og litt av den gamle blåmalingen.
Boltene, skivene og skruene på innsiden er byttet, og fruen har gitt skiltet en real behandling med en gammel tube Autosol.
Resultatet ble meget bra!
Frue. Med pussemiddelet Autosol. |
onsdag 20. februar 2013
Influensaen - kona er stand-in
Så gikk jeg ikke fri, men fikk influensa som har holdt meg mer eller mindre i senga noen dager. Sånt passer alltid dårlig! Men hell i uhell er det vinterferie denne uka, og fruen har overtatt malertjansen med vinduer, dør og siste utvendige vegg.
I tillegg har jeg fått solgt det store vinduet som var tiltenkt den første vognen, så både noen kroner inn på konto + litt mer ryddig på lageret til andre ting :-)
Det eneste jeg orker disse dagene er småting innimellom, som å kjøpe nye bolter til låsebeslaget på døren, vaske luftelukene, skisse litt, osv. Gleder meg til jeg er ovenpå igjen...
I tillegg har jeg fått solgt det store vinduet som var tiltenkt den første vognen, så både noen kroner inn på konto + litt mer ryddig på lageret til andre ting :-)
Det eneste jeg orker disse dagene er småting innimellom, som å kjøpe nye bolter til låsebeslaget på døren, vaske luftelukene, skisse litt, osv. Gleder meg til jeg er ovenpå igjen...
fredag 15. februar 2013
Garderobeskapet tar form
I forkant av sengen bygges garderobeskapet, langs veggen uten vinduer. Skapets utvendige mål er 75 x 90 cm, og veggene lages av 15 mm. finèrplater. Da er de både stive nok, pluss tykke nok til å kunne skru fast ting i.
Innredningen blir enkel med liten bøylestang, samt mange hyller på den innerste veggen. Der trappen står, kommer døren, som fyller nesten hele bredden på veggen.
Innredningen blir enkel med liten bøylestang, samt mange hyller på den innerste veggen. Der trappen står, kommer døren, som fyller nesten hele bredden på veggen.
onsdag 13. februar 2013
Pirkemaling er dødkjedelig!
Nå da vognen har kommet inn i en hall, skal tiden utnyttes godt, og jeg har gått igang med å male den blå døren og de blå vinduer hvite. Det tar tid! Bare det å demontere låsebeslag, håndtak, stoppere, samt å pakke inn hengsler og annet i malertape tar ganske mye lengere tid enn man skulle tro.
Og det er faktisk ikke mere enn 5-6 grader inne i hallen heller, hehe. Godt det er mer varme på i vogna, selv om åpningene ikke kan lukkes helt pga malingsarbeide...
Eigil fikk også montert den nye lampen til høyre for inngangsdøren - riktig fint ble det.
Her har døren fått 2. strøk, og det kan konstateres at den skal ha mere enn 3 strøk, bahhh! |
tirsdag 12. februar 2013
80 min. fra Fr.havn til Aalbæk
I mangel på nok varme til å male utendørs, fikk vi lov av vår gode venninde Anette til å stå i deres hall i Aalbæk for å få den ferdig malt. Det var kjempedeilig.
Da kunne beslagene til døren og vinduene skrues av, fordi hallen er avlåst.
For ikke å lage trafikkpropp på Skagensvej, og ikke minst for å vekke minst mulig oppsikt med vogntoget, gikk turen fra Vestbyen via Ravnshøj hvor den ble veiet, videre over Mariendal, gjennom Elling og Øster Holmen, og nesten til Tuen hvor vi svingte til høyre over Hvims.
Max hastighet for en slik transport er 30 km/t, og det skal være stor trekant bak på vogna, som også skal ha hengerlys med blink, kjøre- og bremselys. Dette har vi løst, og skrues på iløpet av 5 minutter.
Bilen skal også ha megabrede sidespeil, så man ser bak vogna.
Dermed ble turen til ca 80 minutter, mot normalt 17 min. på korteste strekning...
Det gikk imidlertid greit å ha vogna etter bilen vår, selv om den rister en del innimellom i koblingen til svinghjulene. Det er fordi den ikke har brems, og er det eneste bevegelige leddet mellom bil og vogn. Vi skal senere prøve å skru ut bolten, smøre hylsa og sette i en noe større bolt som ikke kan bevege seg så mye.
Da kunne beslagene til døren og vinduene skrues av, fordi hallen er avlåst.
For ikke å lage trafikkpropp på Skagensvej, og ikke minst for å vekke minst mulig oppsikt med vogntoget, gikk turen fra Vestbyen via Ravnshøj hvor den ble veiet, videre over Mariendal, gjennom Elling og Øster Holmen, og nesten til Tuen hvor vi svingte til høyre over Hvims.
Max hastighet for en slik transport er 30 km/t, og det skal være stor trekant bak på vogna, som også skal ha hengerlys med blink, kjøre- og bremselys. Dette har vi løst, og skrues på iløpet av 5 minutter.
Bilen skal også ha megabrede sidespeil, så man ser bak vogna.
Dermed ble turen til ca 80 minutter, mot normalt 17 min. på korteste strekning...
Det gikk imidlertid greit å ha vogna etter bilen vår, selv om den rister en del innimellom i koblingen til svinghjulene. Det er fordi den ikke har brems, og er det eneste bevegelige leddet mellom bil og vogn. Vi skal senere prøve å skru ut bolten, smøre hylsa og sette i en noe større bolt som ikke kan bevege seg så mye.
mandag 11. februar 2013
Vogna på vekta
I dag ble vogna kjørt til vekta på gjenbruksplassen i Ravnshøj, for å bli veid.
Ifølge selgeren skulle den veie 1.300-1.400.
Stor ble derfor overraskelen da vekta viste hele 1.760 kg!
Til selgerens forsvar hadde vi litt materialer og verktøy lagt inn i den, men så hadde vi også tatt ut et skap, hyller og andre småting.
Vel vel, det forklarer at den føltes ganske tung bak Mondeoen...
Ifølge selgeren skulle den veie 1.300-1.400.
Stor ble derfor overraskelen da vekta viste hele 1.760 kg!
Til selgerens forsvar hadde vi litt materialer og verktøy lagt inn i den, men så hadde vi også tatt ut et skap, hyller og andre småting.
Vel vel, det forklarer at den føltes ganske tung bak Mondeoen...
søndag 10. februar 2013
Vi bygger seng
Lørdag ettermiddag, etter at utvendig maling ble innstilt, startet storebror og jeg på å lage møblene inne i vognen.
Her er de første lektene ved å bli skrudd på plass. Sengens høyde blir ca 90 cm over gulvet, så plassen under kan utnyttes til oppbevaring av mitt sesongtøy jeg bruker på jobben.
Sengelengden blir 213 cm, noe jeg setter stor pris på fordi jeg hater å stange hodet eller føttene i veggen...
Her er de første lektene ved å bli skrudd på plass. Sengens høyde blir ca 90 cm over gulvet, så plassen under kan utnyttes til oppbevaring av mitt sesongtøy jeg bruker på jobben.
Sengelengden blir 213 cm, noe jeg setter stor pris på fordi jeg hater å stange hodet eller føttene i veggen...
lørdag 9. februar 2013
Innstilling av utvendig maling
Som det siste monterte vi presenningen mellom den nye og gamle vogna, for å kunne male siste veggen uten regn eller snø fra oven. Og ikke minst for å kunne stå i plussgrader ved hjelp av varmekanona.
Da den ble startet opp lørdag morgen, avga den så mye eksos, at det ble utholdelig å stå der inne. Temperaturen denne morgenen var også på -3 grader, og vi fikk den ikke opp til over 5 plussgrader.
Vi skjønte fort at dette ikke gikk!
Ihvertfall ikke minst pga helsa og røyken.
Utvendig maling er dermed innstilt inntil videre.
Imidlertid mangler det jo ikke på gjøremål, så det er plenty andre ting jeg kan finne på :-)
Da den ble startet opp lørdag morgen, avga den så mye eksos, at det ble utholdelig å stå der inne. Temperaturen denne morgenen var også på -3 grader, og vi fikk den ikke opp til over 5 plussgrader.
Vi skjønte fort at dette ikke gikk!
Ihvertfall ikke minst pga helsa og røyken.
Utvendig maling er dermed innstilt inntil videre.
Imidlertid mangler det jo ikke på gjøremål, så det er plenty andre ting jeg kan finne på :-)
fredag 8. februar 2013
Maling utvendig i 0 grader
Tiden er kommet for å male vognens utvendige vegger.
Men været tilsier absolutt ikke malevær.
Jeg har vært i kontakt med 4-5 forskjellige firmaer som eier haller, og spurt om jeg kunne få stå der og male vogna mi (med pensel). Det er ikke lyktes.
Løsningen ble derfor å kjøpe en diger presenning, og leie en varmekanon for å få arbeidstemperaturen over 5 plussgrader. Og det fungerer!
Torsdag, fredag og i morgen blir det malt, med en lekker sort beis. Vogna begynner å se riktig så elegant ut... Men, det blåser, småsnør, og varmekanona bråker noe innmari, så det foregår absolutt ikke i stillhet.
Nå er en langvegg og en endevegg malt ferdig. Siste endevegg har fått første strøk, og siste langvegg skal males i morgen. Før vi avsluttet i dag, flyttet vi presenningen så det er klart for siste innspurt i morgen. Det ser også betydelig ryddigere ut nå på gårdsplassen til Lars hvor jeg arbeider...
Noen bilder:
Men været tilsier absolutt ikke malevær.
Jeg har vært i kontakt med 4-5 forskjellige firmaer som eier haller, og spurt om jeg kunne få stå der og male vogna mi (med pensel). Det er ikke lyktes.
Løsningen ble derfor å kjøpe en diger presenning, og leie en varmekanon for å få arbeidstemperaturen over 5 plussgrader. Og det fungerer!
Torsdag, fredag og i morgen blir det malt, med en lekker sort beis. Vogna begynner å se riktig så elegant ut... Men, det blåser, småsnør, og varmekanona bråker noe innmari, så det foregår absolutt ikke i stillhet.
Nå er en langvegg og en endevegg malt ferdig. Siste endevegg har fått første strøk, og siste langvegg skal males i morgen. Før vi avsluttet i dag, flyttet vi presenningen så det er klart for siste innspurt i morgen. Det ser også betydelig ryddigere ut nå på gårdsplassen til Lars hvor jeg arbeider...
Noen bilder:
Veggen ser flott og blank ut. Og når de gamle merkene og falmingen ble overmalt, ser veggen nesten ny ut! |
Slike varmekanoner kan leies hos bl.a. Nordjyske Lift. Denne går på diesel, og bruker ca 2,7 liter i timen. Leieprisen pr. døgn er ca 400 kr. |
Ikke lett å se hva som egentlig foregår når hele vogna er pakket inn. |
torsdag 7. februar 2013
Fra 1 til 2 glass i døren - himmelvid forskjell
I dag har inngangsdøren vært hos GlasEksperten i Frederikshavn for å få nye glass satt i.
Tidligere var det kun glass i det øverste av totalt tre felt i døren, og nå har det også kommet glass i det midterste feltet.
Med ett ble døren forvandlet til vindu. Det var merkelig å se forskjellen, fra tidligere når man bare kunne se ut i stående stilling, mens nå også mens man sitter ned inne i vogna. Det tiltaket kommer jeg til å sette stor pris på!
Ikke bare ble rommet hyggeligere, men det kommer også mer dagslys inn, samtidig som det er mulig å se hva som foregår utenfor. De to vinduene henger forholdsvis høyt på veggen, og døren med de to glass er plassert ca midtstilt i høyden for dem.
Gled deg til å se det selv!
Slik så døren ut tidligere:
I løpet av de neste dagene skal døren og de to vinduene få hvit maling.
Døren skal også sparkles litt, skrapes og få skiftet gummilister rundt alle hjørnene.
Den blå står ikke lenger like godt til sort vegg ;-)
Tidligere var det kun glass i det øverste av totalt tre felt i døren, og nå har det også kommet glass i det midterste feltet.
Med ett ble døren forvandlet til vindu. Det var merkelig å se forskjellen, fra tidligere når man bare kunne se ut i stående stilling, mens nå også mens man sitter ned inne i vogna. Det tiltaket kommer jeg til å sette stor pris på!
Ikke bare ble rommet hyggeligere, men det kommer også mer dagslys inn, samtidig som det er mulig å se hva som foregår utenfor. De to vinduene henger forholdsvis høyt på veggen, og døren med de to glass er plassert ca midtstilt i høyden for dem.
Gled deg til å se det selv!
Slik så døren ut tidligere:
I løpet av de neste dagene skal døren og de to vinduene få hvit maling.
Døren skal også sparkles litt, skrapes og få skiftet gummilister rundt alle hjørnene.
Den blå står ikke lenger like godt til sort vegg ;-)
mandag 4. februar 2013
Byggetegninger
Dette er i grove trekk slik planløsningen vil bli for vogna:
Noen forklaringer:
- rektanglene over og under vogna er søylene vogna står mellom på kaia
- vinduene har utsikt mot vest, det til høyre dog inn i søylen men det kan brukes til å lufte
- når jeg sitter i lenestolen, har jeg utsikt rett mot fjorden gjennom dørens to glasspartier
- arbeids- og fritidsdelen er til venstre, mens sovedelen er til høyre, adskilt med en halvvegg som stikker litt høyere enn skrivebordet
- sengen er forhøyet, slik at det er plass til sesongtøyet mitt under den
- vasken får håndpumpe med kaldt vann, og brukes kun til ansiktsvask og tannpuss
Dette er et eksempel på hvordan vest-veggen kan bygges opp:
Er du veldig skarp ser du at bl.a. skuffene og halvveggen ikke stemmer med bildet over.
Men dette er som sagt bare en skisse på hvordan det KAN komme til å se ut.
Noen forklaringer:
- rektanglene over og under vogna er søylene vogna står mellom på kaia
- vinduene har utsikt mot vest, det til høyre dog inn i søylen men det kan brukes til å lufte
- når jeg sitter i lenestolen, har jeg utsikt rett mot fjorden gjennom dørens to glasspartier
- arbeids- og fritidsdelen er til venstre, mens sovedelen er til høyre, adskilt med en halvvegg som stikker litt høyere enn skrivebordet
- sengen er forhøyet, slik at det er plass til sesongtøyet mitt under den
- vasken får håndpumpe med kaldt vann, og brukes kun til ansiktsvask og tannpuss
Dette er et eksempel på hvordan vest-veggen kan bygges opp:
Er du veldig skarp ser du at bl.a. skuffene og halvveggen ikke stemmer med bildet over.
Men dette er som sagt bare en skisse på hvordan det KAN komme til å se ut.
tirsdag 29. januar 2013
På handletur til Bauhaus og IKEA
Formiddagen i dag har gått til handling i Aalborg.
I Bauhaus ble det kjøpt:
- plissègardiner som kan trekkes både opp og ned trådløst til døren og vinduene
(nesten mørklegningsgardin, men til flere tusen kroner mindre enn hva tilsvarende 100% mørklegningsg. ville kostet hos Garant)
- dør og karm til garderobeskapet
- utvendig lampe ved inngangsdøren
- div. skruer og vinkler til bygging av møblene
I tillegg kikket jeg på typer bordplater, for å finne den letteste OG samtidig en som passer til vinylen på gulvet.
På IKEA ble det kjøpt:
- madrass og lameller
- kurver til å ha på hyllene
Kikket dessuten på sengetøy, stoffer og stolen jeg ble anbefalt å kjøpe.
Biltema ligger rett ved IKEA, så der kjøpte jeg en håndpumpe til vasken, for å se om den kan brukes til mitt behov. En standard type håndpumpe til vask koster rundt 900 kr i båtbutikker, og så viktig er det tross alt ikke for meg.
Det meste ble plassert i vogna, da jeg skal til Norge for å arbeide i kveld, og blir borte en ukes tid.
Kan ikke si det frister mye å reise på jobb til Norge, nå som jeg har sååå mange ting jeg gleder meg til å bygge og få klart.
Håper å kunne ta med vognen til Norge i neste arbeidsperiode, som er i slutten av uke 8 i februar...
I Bauhaus ble det kjøpt:
- plissègardiner som kan trekkes både opp og ned trådløst til døren og vinduene
(nesten mørklegningsgardin, men til flere tusen kroner mindre enn hva tilsvarende 100% mørklegningsg. ville kostet hos Garant)
- dør og karm til garderobeskapet
- utvendig lampe ved inngangsdøren
- div. skruer og vinkler til bygging av møblene
I tillegg kikket jeg på typer bordplater, for å finne den letteste OG samtidig en som passer til vinylen på gulvet.
På IKEA ble det kjøpt:
- madrass og lameller
- kurver til å ha på hyllene
Kikket dessuten på sengetøy, stoffer og stolen jeg ble anbefalt å kjøpe.
Biltema ligger rett ved IKEA, så der kjøpte jeg en håndpumpe til vasken, for å se om den kan brukes til mitt behov. En standard type håndpumpe til vask koster rundt 900 kr i båtbutikker, og så viktig er det tross alt ikke for meg.
Det meste ble plassert i vogna, da jeg skal til Norge for å arbeide i kveld, og blir borte en ukes tid.
Kan ikke si det frister mye å reise på jobb til Norge, nå som jeg har sååå mange ting jeg gleder meg til å bygge og få klart.
Håper å kunne ta med vognen til Norge i neste arbeidsperiode, som er i slutten av uke 8 i februar...
mandag 28. januar 2013
Farveprøver og maling
Sammen med interiørkonsulten kom vi frem til at soveplassen som er plasser innerst i vognen, skal ha blå farve, mens resten av vogna skal være hvit. En blanding mellom termoshvit og kremhvit. Mere mot krem enn mot termos...
Jeg kjøpte inn noen prøver, og malte på veggen. Det som er genialt med vannbasert maling, er at den tørker på under èn time, og jeg dermed kjapt kan se hva som går best sammen.
Min favorittblå er stripen helt til venstre. Jeg skjønner imidlertid at denne KAN bli litt voldsom når hele den innerste veggen får samme farve. Vi landet på den hvite øverst til høyre, kombinert med den lyseste blå av prøvene.
Når hele veggen fikk denne blåfarven, ser det mørkere ut allikevel (under). Så det var bra at jeg ikke valgte en enda mørkere variant :-)
Før malingsjobben gikk i gang, ble alle kontakter, brytere og lufteluker skrudd løs, så det kunne males bak dem. Jeg syns det er kjempestygt når det kommer maling på slike ting, og det virker slurvete! Malertape er heller ikke alltid tingen, når man skrur tingene løs, kan de også vaskes og evt. smøres som med luftelukene, før de kommer på plass igjen (kontrollfreaken er igang ;-)
Her er sikringsboksen skrudd løs, og skøvet ut fra veggen med en rull malertape på midten bak :-)
Jeg kjøpte inn noen prøver, og malte på veggen. Det som er genialt med vannbasert maling, er at den tørker på under èn time, og jeg dermed kjapt kan se hva som går best sammen.
Min favorittblå er stripen helt til venstre. Jeg skjønner imidlertid at denne KAN bli litt voldsom når hele den innerste veggen får samme farve. Vi landet på den hvite øverst til høyre, kombinert med den lyseste blå av prøvene.
Når hele veggen fikk denne blåfarven, ser det mørkere ut allikevel (under). Så det var bra at jeg ikke valgte en enda mørkere variant :-)
Før malingsjobben gikk i gang, ble alle kontakter, brytere og lufteluker skrudd løs, så det kunne males bak dem. Jeg syns det er kjempestygt når det kommer maling på slike ting, og det virker slurvete! Malertape er heller ikke alltid tingen, når man skrur tingene løs, kan de også vaskes og evt. smøres som med luftelukene, før de kommer på plass igjen (kontrollfreaken er igang ;-)
Her er sikringsboksen skrudd løs, og skøvet ut fra veggen med en rull malertape på midten bak :-)
lørdag 26. januar 2013
Oppvarming. Og kjøling.
De første dagene inntil strømmen var koblet, lånte jeg Eigils gassvarmer.
Den lager fryktelig mye varme, selv på halv fart!
Ellers var det fastmontert en 1000 watts panelovn i vogna, som ifølge "sikre" kilder skal være rikelig for å varme den opp. Da jeg kikket på panelovner i forretningene, kom jeg over en varmepumpe i Silvan til kr 3000!
Fordelen med denne ville være:
- kan monteres under skrivebordet
- blåser deilig varme på gulvet som gjør det behagelig å være der
- energiøkonomisk (selv om jeg betaler fast pris for strømmen der jeg skal stå i Norge)
- kan også kjøle ned vogna om sommeren
- den renser og avfukter luften
Ulempene vil være:
- en stor skjemmende kasse på ytterveggen
- må monteres på en av endeveggene pga vognens bredde når den kjører på vei
- mer komplisert montering, skal utføres av fagfolk og koster ca 2000 kr
- krever mer plass på innevegg enn panelovn
- skal monteres minst 30 cm over gulvet
Den ble ihvertfall kjøpt, så kan jeg heller levere den tilbake i løpet av de neste ukene hvis jeg heller velger panelovn-løsningen, hovedsaklig pga plassen.
Den lager fryktelig mye varme, selv på halv fart!
Ellers var det fastmontert en 1000 watts panelovn i vogna, som ifølge "sikre" kilder skal være rikelig for å varme den opp. Da jeg kikket på panelovner i forretningene, kom jeg over en varmepumpe i Silvan til kr 3000!
Fordelen med denne ville være:
- kan monteres under skrivebordet
- blåser deilig varme på gulvet som gjør det behagelig å være der
- energiøkonomisk (selv om jeg betaler fast pris for strømmen der jeg skal stå i Norge)
- kan også kjøle ned vogna om sommeren
- den renser og avfukter luften
Ulempene vil være:
- en stor skjemmende kasse på ytterveggen
- må monteres på en av endeveggene pga vognens bredde når den kjører på vei
- mer komplisert montering, skal utføres av fagfolk og koster ca 2000 kr
- krever mer plass på innevegg enn panelovn
- skal monteres minst 30 cm over gulvet
Den ble ihvertfall kjøpt, så kan jeg heller levere den tilbake i løpet av de neste ukene hvis jeg heller velger panelovn-løsningen, hovedsaklig pga plassen.
torsdag 24. januar 2013
Min nye vogn - hva skal gjøres?
En solid vogn, bygget og vedlikeholdt av en ekte skurvognsfabrikk som det heter i Danmark.
Eneste ulempe ved å kjøpe en brukt vogn, er at jeg er prisgitt plassering av dør og vinduer. Dette blir både kostbart og tidkrevende å skulle endre på, så jeg må heller endre på innredningen så det passer til hva som faktisk allerede er bygget.
Selv om jeg ved å kjøpe en "ferdig" vogn kom et skikkelig kvantespring fremover, er det fremdeles en del spørsmål og løse tråder mht hvordan de 8,9 m2 best kan utnyttes. Dette er tross alt mitt andre hjem, som jeg skal sove i nesten halve året. Og tilbringe mange timer i til både kontorarbeid på jobben, og min fritid. Det er veldig mange ønsker som gjerne skulle gå opp i en høyere enhet.
For eksempel:
- hvordan skal romfordelingen være mellom fritid/jobb?
- fargevalg for gjerne å understreke dette
- plassere møbler for å utnytte den flotte utsikten til Oslofjorden
- størrelse og plassering av garderobeskap
- valg av gardintype og farve for å hindre innsyn og skape solskjerming
- hva kan brukes av materialer jeg har liggende
- varmekilder kombinert med valg av type gulv for å skape lunhet
- maksimale oppbevaringsmuligheter
- hvordan skape og beholde en ryddig, minimalistisk og samtidig hyggelig stemning
- dekorering innvendig
Jeg googlet derfor etter interiørkonsulent, og fant Anita Wodstrup Madsen i Aalborg.
Vi avtalte en pris på kr 2.500,- som skulle inkludere kjøring til og fra Fr.havn, 1 times besøk med gjennomgang av alle punkter, tips, anbefalinger, møbelvalg, osv. Alt skulle skrives ned, så jeg kunne jobbe videre med listen som utgangspunkt.
Det var en veldig god idè!
Hun syns prosjektet var artig, og vi gjennomgikk det meste. Dagen etter mottok jeg mail med utfyllende opplysninger, og linker til møbler og tekstiler hun anbefalte. Hun frarådet også noen av mine idèer, som kjapt kunne kostet meg mange ekstra unødige arbeidstimer, og det var nettopp noe av hensikten: Få et bra resultat hurtigst mulig, til lavest mulig pris!
mandag 21. januar 2013
Min nye vogn - slik ser den ut
Slik ser den ut innvendig, fra inngangsdøren.
Og fra motsatt side, ved siden av skapet.
Innvendige mål er lengde 407 cm, bredde 213,5 cm som gir et areal på 8,7 m2.
Takhøyden er 220 cm, så netto volym blir 19,1 m3.
På veien fra Børkop til Fr.havn var den blitt tilgriset med masse sørpe og salg, så første oppgave var å vaske endeveggene. Noe som ikke var helt problemfritt pga minusgradene ;-)
fredag 18. januar 2013
Vogn # 3 - nå skal det lykkes!
Som jeg skrev i forrige innlegg er det vanskelig å finne noe godt og brukt til en god pris. Og da mener jeg under 10.000 kr. Da vi kikket på vogna i forrige innlegg, var vi også en tur til de store vognfirmaene i Danmark, bl.a. Dalsgaard Skurvogne i Børkop ved Vejle.
De har tidligere produsert vogner i tre, som har vært utleid på kort og lang basis. Disse vognene selges nå ut, og blir erstattet med nyere vogner i glassfiber. Vi spurte Dalsgaard om den minste vogna de hadde, og det var en 4-hjuls kontorvogn (altså tom innvendig) på ca 4,3 meters lengde. Denne kostet imidlertid 20.000 kr + moms og frakt.
Fordelene her var både til å ta og føle på: En tørr, solid vogn hvor alt virker. Heller ikke noe toalett, vask eller skillevegger som skulle demonteres. Faktisk nesten kun kosmetiske endringer som skulle gjøres for å personifisere den til mitt behov.
Etter noen uker i tenkeboks, hvor jeg så måtte legge fra meg holdningen om at jeg ville bygge/ombygge en vogn selv, skulle slippe taket. Tanken om å stå ute å gjøre dette vinterstid var heller ikke særlig fristende. Og at det ville ta flere måneder før den ble ferdig, er også et spørsmål om fradrag i selvangivelsen, da en slik vogn gir langt større fradragsmuligheter enn campingvognen jeg bor i som pendlerhybel nå.
Fredag 17. januar ringte jeg til Dalsgaard og spurte om jeg kunne få levert vognen i Fr.havn for kr 25.000,- Og det skulle jeg få 4 dager etter!
På bildet kommer min nye vogn kjørende, og blir enkelt rullet av lasteplanet på den spesialbygde lastebilen til Dalsgaard.
De har tidligere produsert vogner i tre, som har vært utleid på kort og lang basis. Disse vognene selges nå ut, og blir erstattet med nyere vogner i glassfiber. Vi spurte Dalsgaard om den minste vogna de hadde, og det var en 4-hjuls kontorvogn (altså tom innvendig) på ca 4,3 meters lengde. Denne kostet imidlertid 20.000 kr + moms og frakt.
Fordelene her var både til å ta og føle på: En tørr, solid vogn hvor alt virker. Heller ikke noe toalett, vask eller skillevegger som skulle demonteres. Faktisk nesten kun kosmetiske endringer som skulle gjøres for å personifisere den til mitt behov.
Etter noen uker i tenkeboks, hvor jeg så måtte legge fra meg holdningen om at jeg ville bygge/ombygge en vogn selv, skulle slippe taket. Tanken om å stå ute å gjøre dette vinterstid var heller ikke særlig fristende. Og at det ville ta flere måneder før den ble ferdig, er også et spørsmål om fradrag i selvangivelsen, da en slik vogn gir langt større fradragsmuligheter enn campingvognen jeg bor i som pendlerhybel nå.
Fredag 17. januar ringte jeg til Dalsgaard og spurte om jeg kunne få levert vognen i Fr.havn for kr 25.000,- Og det skulle jeg få 4 dager etter!
På bildet kommer min nye vogn kjørende, og blir enkelt rullet av lasteplanet på den spesialbygde lastebilen til Dalsgaard.
lørdag 22. desember 2012
Vanskelig å finne noe bra og billig!
Det tar tid å ombygge en gammel skurvogn til en fin og tilpasset hybelvogn.
I desember tok Eigil og jeg en tur rundt i Jylland, og kikket på mange brukte og nyere vogner.
Konklusjonen ble at det er veldig mye dårlig til salgs blant de private, og skal ha man kvalitet, dvs. tette vogner som ikke er fuktige eller møre i treverket, må man hurtig opp på 30.000 kr. Og det var jo ikke planen.
Jeg skjønner imidlertid at det er to veier her:
1. Ombygge den gamle vogna jeg har, så den blir som ny og bra isolert.
2. Kjøpe en nyere vogn til bedre pris, og gjøre kun små endringer på den.
Begge vogner kan jo selges igjen, og får en grei verdi.
De kan brukes som arbeidsbrakke, kontorbrakke, gjesterom, kolonihavehus, osv.
Umiddelbart er jeg jo gøyere å lage sin egen vogn, men å stå ute i vintermånedene for å bygge, er knapt så gøy... I tillegg skal jeg gjerne ha den med til Horten snarest, så jeg kan bruke den som kontorplass til noen av mine arbeidsoppgaver. Plassen vi har ellers er ganske sprengt.
Bildet over: Selgeren sier i telefonen "Den er helt kurant og en fin vogn. Bare litt fukt i et hjørne".
Da vi kom for å se, kunne vi se lekkasjer flere steder fra taket, kniven kunne stikkes rett gjennom en del av kledningen, dørene var tilnærmet ødelagt, osv. Kjedelig når selgeren ikke opplyser om de faktiske tingene, og man kjører langt for å se på slike vogner. Størrelsen her var ellers perfekt.
I desember tok Eigil og jeg en tur rundt i Jylland, og kikket på mange brukte og nyere vogner.
Konklusjonen ble at det er veldig mye dårlig til salgs blant de private, og skal ha man kvalitet, dvs. tette vogner som ikke er fuktige eller møre i treverket, må man hurtig opp på 30.000 kr. Og det var jo ikke planen.
Jeg skjønner imidlertid at det er to veier her:
1. Ombygge den gamle vogna jeg har, så den blir som ny og bra isolert.
2. Kjøpe en nyere vogn til bedre pris, og gjøre kun små endringer på den.
Begge vogner kan jo selges igjen, og får en grei verdi.
De kan brukes som arbeidsbrakke, kontorbrakke, gjesterom, kolonihavehus, osv.
Umiddelbart er jeg jo gøyere å lage sin egen vogn, men å stå ute i vintermånedene for å bygge, er knapt så gøy... I tillegg skal jeg gjerne ha den med til Horten snarest, så jeg kan bruke den som kontorplass til noen av mine arbeidsoppgaver. Plassen vi har ellers er ganske sprengt.
Bildet over: Selgeren sier i telefonen "Den er helt kurant og en fin vogn. Bare litt fukt i et hjørne".
Da vi kom for å se, kunne vi se lekkasjer flere steder fra taket, kniven kunne stikkes rett gjennom en del av kledningen, dørene var tilnærmet ødelagt, osv. Kjedelig når selgeren ikke opplyser om de faktiske tingene, og man kjører langt for å se på slike vogner. Størrelsen her var ellers perfekt.
lørdag 24. november 2012
Slumstrøk? Ser verre ut enn noen gang
I dag tettet vi hullet til den nye veggen, da jeg skal på jobb halvannen ukes tid og følgelig ikke får jobbet på den.
P.t. ser det ut som om vi er i Manillas slum...
Heldigvis har jeg resultatet for øyet ;-)
P.t. ser det ut som om vi er i Manillas slum...
Heldigvis har jeg resultatet for øyet ;-)
fredag 23. november 2012
Ting tar tid - arg!
I dag har Eigil og jeg arbeidet på vognen i over 7 timer, og det eneste synlige resultatet ble 4 stk. 2"x4" som skal være rammen til bakveggen.
Problemet i dag var at ting er skrevt, og tak, vegger og gulv ble avrettet enda en gang, uten det helt store hellet. Til sist bygde vi opp alle jernvangene under, og bestemte oss for at vi lager veggen i vater, og tilpasser til taket, som nå hviler på sideveggene.
I tillegg skulle vi pusse og male stålet i rammen bakerst, der bunnplaten skal ligge, og den nye veggen bak skal reises. Kl 1615 var det såpass mørkt at det ble umulig å gjøre noe mer. Veggen ble dermed ikke tett i dag heller, og ikke engang vindpapp og de tverrliggende bjelkene i veggen ble montert.
Sånt syns jeg er innmari irriterende, når det i utgangspunktet ser ut som om det ikke er den store jobben før man går i gang...
Festene til stabilisatorene helt bak ble ikke malt med vilje, for å unngå at vi hele tiden kom borti dem og fikk maling på oss. Disse blir ikke skjult, og kan dermed males senere.
Problemet i dag var at ting er skrevt, og tak, vegger og gulv ble avrettet enda en gang, uten det helt store hellet. Til sist bygde vi opp alle jernvangene under, og bestemte oss for at vi lager veggen i vater, og tilpasser til taket, som nå hviler på sideveggene.
I tillegg skulle vi pusse og male stålet i rammen bakerst, der bunnplaten skal ligge, og den nye veggen bak skal reises. Kl 1615 var det såpass mørkt at det ble umulig å gjøre noe mer. Veggen ble dermed ikke tett i dag heller, og ikke engang vindpapp og de tverrliggende bjelkene i veggen ble montert.
Sånt syns jeg er innmari irriterende, når det i utgangspunktet ser ut som om det ikke er den store jobben før man går i gang...
Festene til stabilisatorene helt bak ble ikke malt med vilje, for å unngå at vi hele tiden kom borti dem og fikk maling på oss. Disse blir ikke skjult, og kan dermed males senere.
Abonner på:
Innlegg (Atom)