tirsdag 10. april 2012

Forsikring

Flere ganger har jeg mailet med forskjellige forsikringsselskap, for å få vognen forsikret. Det har ikke vært enkelt!

Gjengangeren er at "fordi den ikke er registrert, kan den heller ikke forsikres".
Og slike gamle skurvogner har ikke skilt eller er registrert på noen måte. Det er jo heller ikke ofte de er ute å kjører, og verdiene er heller ikke særlig høye.

Før jeg legger penger og tid på utbedring og ombygging, ville jeg gjerne vite om den i det hele tatt KAN registreres. Derfor sendte jeg en mail til SKAT som også administrerer kjøretøy og registreringer av disse.

Svaret jeg fikk var at jeg måtte registrere den, ved å først veie den, og deretter vise den hos et bilfirma som syner biler (altså EU-kontrollerer).

I dag oppsøkte jeg så AC Bilsyn i Frederikshavn, og fikk en lang og oppklarende samtale om registreringer av hengere/trailere. Konklusjonen i korthet var følgende: Hvis kjøretøyet veier mer enn 750 kg. og ikke har brems KAN den ikke registreres. Med mindre man er bonde og bare bruker f.eks. landbrukshengeren på gården sin.

Ja, så det er foreløpig status.
Innboet er imidlertid dekket av min alminnelige innboforsikring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar